Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.
Susipažinkite su slapukų politika.
Alytaus lopšelio - darželio „Šaltinėlis“ piešmokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Erika Smoliagė ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja Monika Valentinienė
Mūsų, ugdytojų, tikslas padėti augti pozityviai, ugdyti pilietiškus, geranoriškus ir atjaučiančius vaikus. Tai tampa vis didesniu iššūkiu, kadangi grupes papildo vaikai turintys specialiųjų ugdymosi poreikių. Vis dažniau reikalingas individualus mokymas, keliami individualūs tikslai.
Ugdant vaikus reikalingi įvairūs ir skirtingi metodai, nes kas tinka vienam, nebūtinai tiks kitam. Pedagogai kelia tikslus ne tik vaikams, bet ir sau - dalyvauja įvairiuose seminaruose, skaito knygas, diskutuoja su psichologais, kad žinotų kaip vienu, ar kitu atveju pasielgti teisingai, ieško įvairių būdų, kurie tiktų daugumai vaikų, įtrauktų daugelį.
Mes esame vienos iš tų mokytojų, kurios nedejuoja kaip sunku su šiuolaikiniais vaikais, bet ieško būdų kaip dirbti įdomiai, produktyviai, pozityviai. Vasarą, prieš pradedant mokslo metus, svarstėme, kas motyvuoja šiolaikinį vaiką (mūsų atveju priešmokyklinuką, smalsų penkiametį). Sugalvojom, nors tada dar nežinojom ar tikrai tai veiks, motyvuos. Ir tai buvo gerumo akmenėliai.
Akmenėlių rinkimo idėją pasiūlė mokytojo padėjėja Viktorija, kai televizijoje išgirdo, kad už gražų vaiko poelgį jis yra apdovanojamas akmenėliu ir pasiūlė šią idėja išbandyti grupėje. Žinoma, idėja pasinaudojome, ją gerai apgalvojom, tobulinom, tarėmės dėl smulkmenų ir detalių, svarstėme ar tikrai tai taps vaikus motyvuojanti priemonė. Išbandėm, papildydamos šį gerumo akmenėlių dalinimo būdą savomis idėjomis sukūrėme tai, kuo dabar džiaugiasi vaikai, kolektyvas, administracija, tėvai ir mes pačios.
GERUMO AKMENĖLIAI PADEDA AUGINTI GERUMĄ
„Drugelių“ grupės ugdytiniai pasigamino tvarius, iš antrinių žaliavų pagamintus, stiklainėlius, kuriuos patys dekoravo, ženklino, padarė išskirtiniais, individualiais. Juose vaikai renka gerumo akmenėlius, kuriuos vėliau keičia į gerumu spindinčias žvaigždes. 10 gerumo akmenėlių virsta viena žvaigžde, kuri puošia jų spintelę. Ir taip, jos tikrai spindi. Vaikai jau nešėsi savo žvagždes į darželyje esančią sensorinę erdvę ir tamsoje stebėjo jas. Žinoma, tamsiuoju metų laiku, atėjus į darželį taip pat matosi žvaigždžių spindesys.
Vaikams gauti akmenėlį yra nesudėtinga, tereikia gražaus ar gero, pozityvaus poelgio. Galbūt kažkas surinko popieriaus skiauteles, galbūt padėjo draugui užsisegti striukę ar pamaitino grupės augintinę sraigę Miegalę.
Žinoma, įvykus netinkamam poelgiui, akmenėlis yra išimamas iš vaiko stiklainėlio. Dažniausiai tiek įdeda, tiek išima akmenėlį patys vaikai.
Pradėję taikyti šį būdą pastebėjome, kad vaikai pradėjo konkuruoti ir paminėti tik savo gerus darbus, dažnai sakyti: „aš“ „mano“. Teko su vaikais susitarti, kad akmenėlis bus gaunamas, kai vaikai pastebės draugų gerus poelgius, ir nuo tada viskas pasikeitė, vaikai pavirto viena didele ir stipria komanda. Praėjo dar tik trys mėnesiai, o mes jau skiname šio būdo vaisius: vaikai vieni kitus drąsina, palaiko, skatina surinkti kuo daugiau žvaigždžių, džiaugiasi draugų pasiekimais.
MOKYTOJŲ VAIDMUO
Ar tai sudėtinga mokytojoms? – klausite jūs. Ne. Tereikia veikti išvien, pasitikėti vaikais, būti kantriems, pastabiems ir ypač sąžiningiems. Grupės pedagogių komanda mėgaujasi žiūrėdamos, kaip vaikai noriai dirba komandose, kaip vieni kitus palaiko, dabar jos mokosi iš jų, kaip reikia rūpintis savo draugais.
Turime prisipažinti, kad negalime prisiimti visos atsakomybės ir nuopelnų tik sau, mes turime du draugus, raganosiuką Bubu ir krokodiliuką Koko, jiems vardus išrinko vaikai. Šie personažai (minkšti žaisliukai) aplanko vaikus bendrai arba individualiai. Jeigu ateina Bubu – vaikams tenka išsiimti akmenėlį, nes buvo arba netvarkinga, arba triukšminga, o jeigu ateina Koko - vaikai įsideda po akmenėlį, nes krokodiliukas Koko eina tik ten, kur tvarkinga ir ramu, smagu ir laikomasi taisyklių.
BENDRADARBIAVIMO NAUDA
Visiškai netikėta buvo tai, kad įsitraukė šeimos. Tėvai papasakoja už ką skiria vaikams akmenėlį, o gal kartais turi už ką jį ir išimti. Nutinka ir taip, kad vaikas, nuvažiavęs pas senelius tiesiog viską jiems padeda, siūlo savo pagalbą, o seneliai net neįtaria, kad už tokio gražaus vaiko elgesio slepiasi gerumo akmenėliai.
Arba mama, atneša lapą, kuriame surašytas visas sąrašas vaiko gerumo darbų, kurie visuomet įvertinami akmenėliu.
VISAPUSIŠKA NAUDA
Visi kalba, kad „Drugelių“ grupės rūbinėlė jau spindi gerumu. Tikslas - kad vaikai stebėtų savo draugus, mokytųsi iš jų, bendrautų ir bendradarbiautų.
Ugdosi vaikų sakytinė kalba, jie detaliai papasakoja, kokį poelgį pastebėjo, apibūdina vietą, laiką, aplinkybes. Vaikai skaičiuoja, kiek surinko akmenėlių, kiek liko surinkti, kad gauti žvaigždę, kiek akmenėlių slepiasi po viena, ir kiek po dviem ar daugiau žvaigždžių, lygina kas daugiau ir kas mažiau.
Pastebim, kad vaikai mokosi iš savęs ir iš savo draugų. Dažniausiai, jeigu vaikas atiduoda akmenėlį už negražų poelgį, mažai tikėtina, kad tas poelgis pasikartos ar jį atkartos šalia esantis draugas.
GRUPĖS TRADICIJA
Gerumo akmenėliai tapo mūsų grupės kasdienine tradicija, viską apjungiančia gerumo dvasia, grupės aura. Gerumo akmenėlius galima įsidėti ir visiškai netikėtai, jeigu vaiko elgesį pastebėjo kiti (vaikai, mokytojos, tėvai, logopedė, meninio ugdymo mokytoja), tačiau kiekvienos dienos eigoje (dažniausiai vidurdienį) vyksta iškilminga akmenėlių įteikimo ceremonija, aptariant ir įsivertinant veiklas, poelgius. Neilgai trukus vaikai tapo jautresni vienas kitam, tapo komanda, pradėjo vertinti savo elgesį, analizuoti savo jausmus, poelgius, tyrinėti aplinką, draugus, save.
SUP turintys vaikai taip pat, noriai laikosi taisyklių, drąsiau jaučiasi grupėje, noriai dirba. Šiems vaikams ypač svarbu tai, kad pastebimas jų pozityvus elgesys. Vaikai, kurie dažniausiai gauna begales pastabų, kartais net atstūmimą iš bendraamžių, čia gauna padrąsinimą ir pagyrimus už nors ir labai mažą gerą poelgį, o tai motyvuoja stengtis, parodyti savo tinkamą elgesį.
Taigi kviečiame, raginame, siūlome rasti savo būdų kaip pozityviai auginti vaikų gerumą, pilietiškumą, nes tik einantys nueina kelią ir tik tikintys gerumu, pasiekia gerumą.
Alytaus lopšelio-darželio „Šaltinėlis“ informacija